תיקוני ברית מילה

מצבים כגון עודף עורלה, הדבקויות עור לעטרה, גשרי עור ופיתול הפין המופיעים בהמשך לברית המילה

סיבוכים לאחר ברית מילה של היילוד

לאחר ברית מילה של היילוד ייתכנו סיבוכים שונים, כמפורט במאמר ברית מילה. במהלך מעקב התפתחות היילוד ייתכן ויאובחנו באיבר המין סיבוכים של ברית המילה, שהם תוצאה של הברית ושלבי הריפוי לאחר הברית. בחלק ממקרים אלו יומלץ על תיקון ניתוחי. להלן מספר דוגמאות:

הידבקויות עוריות על העטרה

הידבקויות הפין אצל תינוקות מתרחשות כאשר העור של גוף הפין נדבק לעטרה. הידבקויות אלו יכולות להתפתח לאחר ברית מילה, לרוב עקב קפלי שומן הדוחפים את עור הפין לעבר העטרה או מחיכוך בסביבה החמה והרטובה של חיתול. למרבה המזל, חלק מהידבקויות הפין נפתרות מעצמן במהלך הינקות. במקרים בהם ההידבקויות לא חלפו ספונטנית, ניתן לנסות טיפול בקרם המכיל סטרואידים, ואם אין שיפור אז ניתן לתקן זאת בניתוח.

גשרי עור

גשרי עור הפין יכולים להתרחש לאחר ברית מילה של יילודים. גשרים אלו מערבים את העור של קצה גוף הפין הנצמד לשולי העטרה (הגבול העגול ליד קצה גוף הפין). השכיחות יורדת עם גיל המטופל, וברוב המקרים, גשרי העור חולפים ללא טיפול. עם זאת, במידת הצורך, ניתן לבצע הפרדה כירורגית או תיקון ברית מילה ניתוחי (Re-Circumcision).

פיתול פין

פיתול הפין הוא מצב שבו הפין מתפתל או מסתובב סביב ציר האורך שלו, וגורם לפתח השופכה להימצא במיקום לא תקין. הסיבה המדויקת אינה מובנת היטב, אך היא עשויה לנבוע משונות בריפוי רקמות או טכניקה כירורגית. הטיפול תלוי בחומרה ובהשפעה התפקודית. תיקון כירורגי של פיתול הפין יומלץ בדרך כלל כאשר הפיתול הוא חמור (יותר מ-90 מעלות). פיתול קל עד בינוני, במיוחד אלה שפחות מ-45 מעלות, מנוהלים לעתים קרובות באופן שמרני. עם זאת, ההחלטה על התערבות כירורגית צריכה להיות אישית, תוך התחשבות במידת הפיתול, גיל המטופל, נוכחות של חריגות פין אחרות, ואת הסיכונים והיתרונות הפוטנציאליים של ניתוח. לכן, התייעצות עם אורולוג ילדים חיונית להערכה וניהול נאותים.

עודף עורלה

עודף עורלה לאחר מילת יילודים יכול להתרחש עקב אי כריתה מספקת במהלך הברית. בעת ביצוע הברית מקפידים להימנע מכריתה בחסר וגם מכריתה בעודף, שכן כריתת עודף יכולה להוביל לתוצאות קוסמטיות לא מספקות או אפילו למצב שנקרא פין קבור. במצבים של עודף עורלה משמעותי ניתן לבצע תיקון ברית להסרת עודף העורלה (Re-Circumcision). להערכת עודף עורלה ולשיח על הגישה הטיפולית במקרה פרטני, מומלץ להתייעץ עם אורולוג ילדים.

ד"ר תומר ארליך – אורולוג ילדים בכיר

מומחה בכירורגיה אורולוגית
רופא בכיר
המחלקה האורולוגית
המרכז הרפואי שיבא, תל השומר

לקבלת פרטים ותיאום ייעוץ

תחומי התמחות נוספים

היצרות מוצא אגן כליה

מערכת מאספת כפולה

רפלוקס בדרכי שתן

היפוספדיאס

תותב אשך

הרטבת לילה

ברית מילה רפואית

הידרונפרוזיס

הידרוצל

הצרות פתח שופכה

אשך טמיר

דילוג לתוכן